Rozwój mowy przebiega etapami, określonymi czasowo i opisanymi. Neurologopeda to specjalista zajmujący się diagnozą i terapią zaburzeń mowy różnorodnego pochodzenia. Jesteśmy po to, by wspierać małych pacjentów w nabywaniu i rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Kiedy zatem warto się skonsultować z neurologopedą?
-
Kiedy obserwujesz trudności w karmieniu dziecka – zarówno piersią, butelką czy w trakcie rozszerzania diety.
-
Kiedy po skończonym 6 miesięcy życia dziecko nie zaczyna gaworzy. Gaworzenie jest to świadome wydawanie, produkowanie dźwięków mowy. W kolejnych tygodniach pojawiają się ciągi sylab – bababa, mamama i inne dźwięki. Dziecko chętnie i aktywnie wokalizuje próbując tym zwrócić na siebie uwagę dorosłego.
-
Kiedy niepokoi Cię rozwój mowy dziecka – nie pojawiło się pierwsze słowo około 12 miesiąca, Twoje dziecko w wieku 18 miesięcy używa tylko kilku prostych słów, a w wieku 2 lat nie buduje prostych dwuwyrazowych zdań.
-
Kiedy nie reaguje na swoje imię w okolicach 12 miesiąca, nie lubi wspólnych zabaw, na krótko koncentruje się na wspólnej zabawie.
-
Kiedy masz poczucie, że nie rozumie tego co do niego mówisz.
-
Kiedy mowa Twojego dziecka jest niezrozumiała, dziecko dużo mówi po swojemu.
-
Kiedy masz wątpliwość czy to jak wymawia głoski jest zgodne z normą dla wieku.
-
Dodatkowo, kiedy obserwujesz nadwrażliwość w obrębie jamy ustnej – dziecko niechętnie gryzie, żuje twarde pokarmy, nie lubi myć zębów.
-
Kiedy dziecko oddycha przez usta zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.
Naszymi pacjentami są dzieci przedwcześnie urodzone, z obciążonym wywiadem okołoporodowym i poporodowym, chorobami neurologicznymi czy trudnościami w jedzeniu/karmieniu. Wspieramy dzieci od pierwszych chwil życia. Warto nie czekać z wizytą u specjalisty. Najintensywniej mowa rozwija się do 3 roku życia.
Rozwój mowy swojego dziecka możesz wspierać już od pierwszych miesięcy życia – śpiewaj, czytaj, mów do dziecka. Dodatkowo rozwój mowy wspierają zabawy paluszkowe, rymowanki czy wiersze z refrenem. Najważniejsza jest Twoja obecność i Twój głos. Angażuj dziecko w codzienne aktywności – gotowanie, sprzątanie czy robienie prania. Mów krótkimi zdaniami, prostymi. Nazywaj czynności. Zadawaj pytania. Dziecko uczy się mowy poprzez doświadczanie i w działaniu.