Terapia SI w pytaniach i odpowiedziach.

Czym zajmuje się Pani zawodowo?

Jestem fizjoterapeutą oraz terapeutą SI, pracuję z dziećmi od 0 do 4 lat głównie z problemami neurologicznymi.

Jakimi zabawkami bawią się nasze dzieci i czy ma to wpływ na ich rozwój emocjonalno-ruchowy?

Z mojego doświadczenia, dzieci do 1 roku życia głównie bawią się zabawkami takimi jak: grzechotki, gryzaki, zabawki z różnymi fakturami i lusterkami, są to głównie przedmioty służące do nauki „poruszania” rękoma, głównie palcami oraz poznawania świata dźwięków, kolorów a nawet własnego wyglądu.

Starsze dzieci wybierają zabawki wymagające precyzyjnego działania, wydające złożone dźwięki, które bez większego skupienia uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej nie dadzą zamierzonego efektu. 

Na czym polega integracja sensoryczna?

Mózg jako złożony narząd systematycznie odbiera i przetwarza bodźćce i informacje, które w nieustanny sposób docierają do niego. Zmysły współpracują ze sobą, tworząc sieć skomplikowanych systemów. Ogromne ilości tych danych, docierają do poszczególnych poziomów ośrodkowego układu nerwowego, tam są rozpoznawane, sortowane i łączone w jedną całość. W przypadku niewłaściwego działania choćby jednego z systemów czy też układów, powstaje zaburzenie w zakresie integracji sensorycznej.

Integracja sensoryczna jest to proces, który bada czy mózg dziecka w prawidłowy sposób analizuje, rozpoznaje, sortuje i łączy docierające do niego bodźćce z zewnątrz jak i z własnego ciała. Dzięki integracji sensorycznej możemy zbadać reakcje dziecka na dany bodziec, czy ta reakcja jest adekwatna oraz wskazać, który ośrodek niepoprawnie działa.

Dlaczego i jak wspierać rozwój integracji sensorycznej u dzieci i niemowląt?

Wspieranie rozwoju integracji sensorycznej u dzieci powinno polegać przede wszystkim na ukierunkowanej zabawie i wybieraniu takich aktywności oraz ćwiczeń, aby wywołać u dziecka właściwą odpowiedź sensoryczną, dzięki której następuje poprawa w organizacji ośrodkowego układu nerwowego. W trakcie terapii SI wykorzystuje się tylko aktywności, które będą „wyzwaniem” dla dziecka a które zawsze kończą się dla dziecka sukcesem. Dla dzieci zajęcia SI są atrakcyjną formą zabawy, ponieważ stosowane są takie przedmioty jak: huśtawki, liny, deskorolki, drabinki do wspinania, trampoliny, baseny z piłeczkami i inne. Dziecko, podczas tych zajęć nigdy się nie nudzi, ponieważ wspina się, skacze, czołga, pokonuje tory przeszkód – innymi słowy: doskonale się bawi a przy tym poprawia działanie centralnego ośrodka nerwowego i wpływa na zmianę zachowania w sferze motorycznej i emocjonalnej, poprzez zdobywanie nowych umiejętności jak i uczy się rozwiązywania problemów. Dodatkowo poprawia funkcje poznawcze, językowe, a także pozwala osiągać lepsze wyniki w nauce.

W przypadku wspierania rozwoju integracji sensorycznej u niemowląt powinno przeprowadzać się je w warunkach domowych. To rodzic może i powinien zapewnić dziecku odpowiednią „dawkę” bodźćców sensorycznych przez zabawę jedzeniem lub różnymi fakturami lub też czynności, w której będzie zmienanie ułożenie ciała i głowy dziecka, tak aby dziecko w późniejszym etapie swojego życia nie miało dysfunkcji w odbieraniu i przetwarzaniu bodźćców sensorycznych. 

 

Zdjęcie autorstwa Porapak Apichodilok z Pexels