neurologopeda

Kiedy należy udać się do neurologopedy?

Rozwój mowy przebiega etapami, określonymi czasowo i opisanymi. Neurologopeda to specjalista zajmujący się diagnozą i terapią zaburzeń mowy różnorodnego pochodzenia. Jesteśmy po to, by wspierać małych pacjentów w nabywaniu i rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Kiedy zatem warto się skonsultować z neurologopedą?

  1. Kiedy obserwujesz trudności w karmieniu dziecka – zarówno piersią, butelką czy w trakcie rozszerzania diety.

  2. Kiedy po skończonym 6 miesięcy życia dziecko nie zaczyna gaworzy. Gaworzenie jest to świadome wydawanie, produkowanie dźwięków mowy. W kolejnych tygodniach pojawiają się ciągi sylab – bababa, mamama i inne dźwięki. Dziecko chętnie i aktywnie wokalizuje próbując tym zwrócić na siebie uwagę dorosłego.

  3. Kiedy niepokoi Cię rozwój mowy dziecka – nie pojawiło się pierwsze słowo około 12 miesiąca, Twoje dziecko w wieku 18 miesięcy używa tylko kilku prostych słów, a w wieku 2 lat nie buduje prostych dwuwyrazowych zdań.

  4. Kiedy nie reaguje na swoje imię w okolicach 12 miesiąca, nie lubi wspólnych zabaw, na krótko koncentruje się na wspólnej zabawie.

  5. Kiedy masz poczucie, że nie rozumie tego co do niego mówisz.

  6. Kiedy mowa Twojego dziecka jest niezrozumiała, dziecko dużo mówi po swojemu.

  7. Kiedy masz wątpliwość czy to jak wymawia głoski jest zgodne z normą dla wieku.

  8. Dodatkowo, kiedy obserwujesz nadwrażliwość w obrębie jamy ustnej – dziecko niechętnie gryzie, żuje twarde pokarmy, nie lubi myć zębów.

  9. Kiedy dziecko oddycha przez usta zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.

Naszymi pacjentami są dzieci przedwcześnie urodzone, z obciążonym wywiadem okołoporodowym i poporodowym, chorobami neurologicznymi czy trudnościami w jedzeniu/karmieniu. Wspieramy dzieci od pierwszych chwil życia. Warto nie czekać z wizytą u specjalisty. Najintensywniej mowa rozwija się do 3 roku życia.

Rozwój mowy swojego dziecka możesz wspierać już od pierwszych miesięcy życia – śpiewaj, czytaj, mów do dziecka. Dodatkowo rozwój mowy wspierają zabawy paluszkowe, rymowanki czy wiersze z refrenem. Najważniejsza jest Twoja obecność i Twój głos. Angażuj dziecko w codzienne aktywności – gotowanie, sprzątanie czy robienie prania. Mów krótkimi zdaniami, prostymi. Nazywaj czynności. Zadawaj pytania. Dziecko uczy się mowy poprzez doświadczanie i w działaniu.